Moms

Vad är moms?

Du som har företag och säljer varor eller tjänster i Sverige ska ta ut moms av dina kunder, så kallad utgående moms. Momsen är varken en intäkt eller kostnad i din verksamhet, utan en skatt som du tar ut av kunden och för vidare till staten.

När du sedan köper varor eller tjänster till ditt företag betalar du moms på dem, så kallad ingående moms. När du redovisar och betalar moms till Skatteverket är det skillnaden mellan utgående moms och ingående moms som du ska betala.

Redovisa moms

Moms kan du välja att redovisa:

  • Månadsvis
  • Kvartalsvis
  • Årsvis (kan väljas om årsomsättningen understiger 1 miljon)

Hedera ekonomi rekommenderar att välja antingen månadsvis eller kvartalsvis. Bokföringen bör köras fram varje kvartal och då passar det bra att redovisa momsen samtidigt.

Vill du ha ännu bättre koll kan det vara ett alternativ att redovisa momsen varje månad.

Momsregistrering

För att registrera sig för moms fyller man i en skatte- och avgiftsanmälan på antingen papper eller på Verksamt.se där du skickar in den elektroniskt.

Hantering av moms

Moms ska läggas på din faktura med antingen 25, 12 eller 6 % beroende på vilken verksamhet du bedriver. Du får lov att dra av momsen på såväl dina leverantörsfakturor som på övriga utlägg/kostnader.

Hedera ekonomi gör en sammanställning på in- och utgående moms. Mellanskillnaden betalar du in till Skatteverket.

Kontakta oss så berättar vi mer